2008.12.10. 14:22| Szerző: Chipie

méghozzá ravasz és fogós, és szokásunkhoz híven megint Istenhez kapcsolódik, és szintén szokásunkhoz híven tök logikus, és szokásomhoz híven tőlem telhető őszinteséggel és tudománnyal megválaszoltam, majd elvonultam fuldokolva röhögni.

Szóval:

Amikor Jézus kicsi volt, akkor neki ki hozott karácsonyra ajándékot?

-ööö hát nem, akkor még nem ünnepelték a karácsonyt, gondolom a kis Jézus egyszerűen szülinapjára kapott valamit a szüleitől.

-Az Isten vett neki ajándékot?

-ööö hát nem hinném, szerintem Mária és József, és inkább készítettek neki valamit, nem vettek (elterelő hadművelet, hátha ráharap arra, hogy miért nem volt 2000 éve legó, de nem...)

-De hát ő az Isten fia! Miért nem tőle kap ajándékot a szülinapjára? És karácsonyfájuk sem volt?

és így tovább, ebben a szellemben félóráig, kész vagyok, annyira logikusan gondolkozik, és épp ezért nagyon nehéz úgy válaszolni, hogy elfogadható legyen a kis agya számára, de a mesevarázslat is megmaradjon :-))))

Címkék: pömpöllér szájak  |   | 25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pompoller.blog.hu/api/trackback/id/tr61815023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AliceCsodaországban 2008.12.10. 15:37:27

Bocs, hogy ilyet kérdezek, de tulajdonképpen miért is járatjátok hittanra Gézát?

Ugyanis én annak idején éppen így jártam a lányokkal, én nem járattam hittanra ugyan őket, hanem ennyi idős korukban elkezdtem nekik mesélni a Képes Gyerekbibliából, és ugyanilyen kérdéseket tettek fel, pedig nem az Ujszövetséggel kezdtem, hanem az Ószövetségi történetekkel ( a nagyobbik lányom a mai napig is emlegeti, hogy mennyire tetszett neki anno a bölcs Salamon története meg a Dávid és Góliát, meg stb)... tulajdonképpen nálunk a Bábel tornyánál borult ki a bili, hogy isten miért olyan gonosz, hogy összekeverte a népek szavait, hogy ne értsék egymást, miért csinálta ezt, ha tudta, hogy úgysem tudnak akkora tornyot építeni, ami az égig ér?

Hát én megpróbáltam az ilyen, és a te általad is említett logikus kérdésekre a gyerek logikájának megfelelő válaszokat adni (pedig akkor még nem voltam olyan antiklerikális és katolikustagadó mint ma, sőt..) és én is ekkor kezdtem el kételkedni, akár hiszed akár nem.

Ivánnál megfogadtam, hogy ama Képes gyerekbibliát ami a mai napig is megvan csodás képekkel stb, csakis és kizárólag úgy fogom neki mesélni, hogy ez egy régi régi mese, amit minden ember tud. Ha majd valaha felébred benne a szakrálitás iránti igény, akkor szvsz. lesz annyira értelmes is, hogy megmagyarázzam neki, hogy a hit az nem egyféle, sok ember sok másban hisz, és a sok hitből válassza ki magának azt, amit ő is elhisz. (Azóta vagyok én is legnkább lélekvándorlás hívő, mert ezt el tudom hinni, számomra logikus, és ráadásul még az általam állandóan hiányolt igazságosságot is meglelem benne - nopersze nem vagyok budhista vagy hasonló, de számomra ez sokkal megnyugtatóbb magyarázatot ad, mint a mennyország meg a pokol.)

Arról nem is beszélve, hogy nekem hívő szüleim voltak, voltam hittanos, elsőáldozó, minden, minden vasárnap 12 éves koromig templomba jártam, havonta egyszer gyóntam és áldoztam, de életemnek ezt a szakaszát el akarom felejteni, annyira teli volt félelemmel... szóval ha a gyerek ezt csak valami érdekes mesének hiszi akkor jó, de ha komolyan is veszi akkor... még emlékezni se szeretnék rá....

paramami 2008.12.10. 17:56:01

hát én bepisilek a röhögéstől!!!
komolyan, nem bírom, :DDDDDDDDD
ez hihetetlen, imádom!

vkorsi 2008.12.10. 18:32:13

:) :) jók a kérdések.
no, de mi ezért IS kerüljük a Jézuska ajándékot hoz témát :)

Magdaléha · http://magdaleha.freeblog.hu 2008.12.10. 18:50:08

hát igen... Nálunk ezért hozzák az angyalok az ajándékokat :-) Ugyanis emlékszem, hogy gyerekkoromban nem értettem, hogy egy csecsemő hogyan hozza az ajándékokat... :-)

Üvegkocka 2008.12.10. 19:13:57

:-)))

lucia · http://newworldorder.freeblog.hu 2008.12.10. 19:26:16

na szóval az úgy van, hogy karácsony már jóval a kereszténység előtt volt, csak akkor a téli napfordulót ünnepelték vele (a neve is a szláv kracs szóból jön, ami átlépést jelent), ennek nagyjából minden kultúrkörben volt valami variációja, tehát elvben akár kaphatott is volna jézus ajándékot. ugyanakkor jézus zsidó szellemben nevelkedett (és a zsidó húsvétot is ünnepelték családostul, van is valami bibliai sztori, hogy a húsvéti pászka/kalács jézus arcmásává sült a környéken), tehát klasszikus karácsonya nem volt, hanem max. a hanukát ünnepelték, ami egy nagyobb és hét kisebb ajándékkal jár, ami a lényeges :) részét illeti.

érdekes adalék továbbá, hogy valószínűleg a fenyőállítás is az eredeti napfordulós ünnep maradványa, a kereszténység beköszönte után ugya szűzlányokat kirittyenteni majd feláldozni abból a célból, hogy megint hosszabbodjanak a nappalok, már nem volt comme il fault, viszont legalább jelképes áldozatot kell hozni, nehogy baj legyen, úgyhogy azóta fenyőt vágnak és díszítenek.

napocska74 2008.12.10. 20:13:34

Mi is vmi hasonlót nyomunk a gyerekek fejébe amit lucia leírt.A napfordulós dolgot ugye apától mert földrajzos és már a meséknél is a magyar mondák könyvével kezdett;tőlem meg ugye jön a hittanos rész csak nálunk nem a Jézuska hozza az ajándékot hanem az angyalok és azért mert Jézusnak a születése napját ünnepeljük.
Érdekes mert arra még nem kérdeztek rá,hogy az ő ajándékuk,hogy kerül a fa alá.De azt tudják,hogy az óvónénik ill. tanító nénik a mi kezünk által elkészített ajándékot kapják.

napocska74 2008.12.10. 20:16:55

Nem is értem miét is nem maradtunk az emberáldozatnál :DD néha lenne kedvem kit felajánlani áldozatnak. :) Csak nehogy engem áldozzon fel vki hamarabb

AliceCsodaországban 2008.12.10. 21:40:49

Paramami az a baj, hogy én sajnos nem tudok bepisilni ezeken a röhögéstől, mert ez gyakorlatilag a gyerek hülyítése, de ez szigorúan szvsz természetesen.

És nem tudhatjátok, hogy a hittanon még miket hallanak majd, és ez hogyan fog leülepedni bennük... én a magam részéről minden szülőt lebeszélnék a hittanról, legalábbis ennyi idős korban, és csakis akkor van értelme, ha a család hívő és valóban vallásos és semmiféle kétellyel nem rendelkezik.... ha én el tudnám mondani, hogy az én gyerekkoromat mennyire megkeserítette a hittan meg a dogmatikus válaszok (a logikuokkal meg nem tudtam volna mit kezdeni) akkor eliszonyodnátok... :-(((

AliceCsodaországban 2008.12.10. 21:44:33

Lucia, én nem tudom, hogy eredetileg mi volt a fenyőállítás célja, de Európába akkor jött divatba, amikor Viktória királynő a férje iránti tiszteletből és szerelemből maga is fenyőfát állíttatott karácsonykor, mert ez akkor Németországban már szokás volt, ennyit tudok... és a viktoriánus kor minden másban is rányomta bélyegét egész európára, aminek tán a mai napig is viseljük a következményeit (pl. a prüdéria).

paramami 2008.12.10. 22:22:07

én úgy emlékszem, hoyg Chipie pont azért iratta be hittanra, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjon, illetve legalább egy helyes irányt.
más kérdés, hogy nem jött be.
de majdnem biztos, hogy a hittannak ehhez semmi köze és magától is kérdezne ilyeneket.
nem kell ahhoz hittanra járni, hogy megkérdezze: a Jézuskának ki hozta az ajándékot.
és szerintem meg mókás, ahogy kombinál és minden részlet érdekli.

AliceCsodaországban 2008.12.10. 22:40:01

Jó nem szóltam semmit, és nem is erről írtam, néha van az úgy, hogy amit írok azt vagy nem tudom jól kifejezni, vagy más nem érti, mert azt se tudja mi is ebben a félelmetes...

de megpróbálom ujra.
Szóval vannak a valóban vallásosak, meg vannak azok akik csak úgy módjával, hiszik is meg nem is, mazsolázgatnak stb a hittételek között, meg vannak azok, akik hinnének, csak éppen képtelenek hinni, mert annyira igazságtalan és érthetetlen ez az egész keresztény tanítás, ezen belül is a katolicizmus.

Az első csoport járassa hittanra a gyerekét, mert akkor megerősödik a hitében. Az összes többi meg (szvsz!!!!) lehetőleg ne, mert vagy teljesen összezavarodik a gyerek, vagy pedig komolyan elhiszi amit otttanítanak, és akkor aztán egy idő után irány a cihológus, hogy mitől is retteg , de ezt csak az értheti meg aki átélte. Én bizony azért nem iratnám be, mert a haverjai is járnak .... bocs Chipie, ez nem ellened irányul, csak a véleményemet írtam le. És bár lelkesen olvasom a nagyszerű blogodat, és ha egy nap nem írsz be csalódott vagyok, mert jobb mint a Nők lapja meg a Ludas Matyi régi ujság összegyúrva, akkor se tudok speciel ezeken a kérdéseken nevetni, hanem inkább sajnálom Gazpömpöllért, meg téged is, ahogy így kiizzadod a lehetséges feleleteket... ez van.

ehbien 2008.12.10. 22:55:22

Szuper a Géza!
Abszolút kristálytiszta logika, teljesen rendben van. :-) (Nem) Mellékesen nagyon fejlett igazságérzetről tanúskodik. Az ugye empátia, hogy belegondol a másik kiskölyök - jelen esetben szegény Kis Jézus - ajándéktalan karácsonyába. De az igazságtalanság következtében jogosan kérdőjelezi meg a Jó Isten vezetéknevét.
Na, márpedig erre a szerencsétlen keresztény egyháznak nincs jó válasza. Max. azzal dobja vissza a labdát, hogy te vagy a hunyó, ha nem mennek a dolgok. Ami itt ugye öngól, tekintettel Jézuska szuper előéletére (amit még egy nő sem tudott elbaltázni, hah!).
Lucia: A napfordulóval az a baj, hogy az nem 24.én van, hanem 21.-én. Szóval ez a fény-dolog sántít. (A harmadnapon pedig ekkor nem játszik.)
Alice: Abcug katolikus egyház!
Viszont remélem, hogy Géza van olyan klasszul szeretetbe és szabadságba ágyazott kiskrapek (meg az óvónéni is normális, ahogy már korábban Chipie írta), hogy nagy bajok nem lesznek.
Amúgy nálunk a kezdetektől karácsonykor akik szeretik, megajándékozzák egymást.

hawah · http://jasz.freeblog.hu 2008.12.11. 08:11:57

Hát én egy rakás embert ismerek, aki járt hittanra mindenféle beállítottságú szülők mellett, de nem lett semmiféle lelki sérülése, se iszonyatos emlékei. Ez azért függ a hittant oktató személy pedagógiai felkészültségétől, jó pszichikai érzékétől és gyermekszeretetétől is. Szóval ne féltsétek Pömpöllért, szerintem mind a család, mind az ő lelke teljesen rendben van! :)

napocska74 2008.12.11. 08:18:48

ehbien, a régmúlt emberei nem a Gergely naptár szerint éltek.

lucia · http://nesztelencsiga.hu 2008.12.11. 09:30:32

ehbien: a pár nap csúszás ebből a szempontból lényegtelen, nagyobb naptári tévedések is előfordulnak a világtörténelemben, ott van rögtön például jézus születésének időpontja, ami a kutatók és a bibliai adatok szerint valamikor tavasszal volt, nem decemberben :) a keresztény vallás bevezetésének idejében az egyik legnagyobb riválisa a mithraizmus volt a római birodalomban. Mithrász a nap istene, és december 25.-én született, a hitvilág szerint (kábé) egyidőben a nap születésével. hogy, hogy nem, de valamiért azokban a feszült időkben a keresztény egyház is úgy döntött, hogy furcsa egybeesés folytán jézus is pont december 25.-én született (24. ugye az előeste, böjt, stb)., ami azért is praktikus volt, mert így nem élhetett sokáig egymás mellett a két vallás, hanem választani kellett.

Chipie 2008.12.11. 09:42:30

Alice, alapjáraton egyetértek veled, annyiban más a helyzet nálunk, hogy más az ok-okozati összefüggés, Géza nem azért kérdez ilyeneket, mert hittanra jár, hanem azért jár hittanra, mert ilyeneket kérdez folyton :-))
Nincs semmi baj a hittannal, református, aranyos óvónéni tartja, mesél, színeznek, semmi dráma, tőlem itthon ezerszer több infót kap, és főleg azokba kérdez így bele, valamiért őt nagyon érdekli ez a téma, de már kicsikora óta, emlékszem kétévesen is nyaraláskor folyton mindenféle templomba be kellett vele menni, mert annyira tetszett neki. Szóval ez a hittan nem AZ a hittan, ha ilyesmit éreznék, azonnal kivenném onnan.

Amúgy tényleg rohadt nehéz ez így, hogy nincs a családban sziklaszilárd pro vagy kontra vallásosság, azért elmondom, hogy pont a hittant ellensúlyozndó egy csomót meséltünk már neki más vallásokról, a buddhizmusról, a rómaiaiak többistenhitéről, a vikingekről, a mohamedánokról, szóval azért sokrétű infót kap, van mit pakolnia a kis fejében :-)))

Lucia, köszönöm szépen, tök sutyingernek érzem magam ilyenkor, nekem ez ott nem jutott eszembe, pedig olvastam én is erről, mindenesetre legközelebb elmesélem neki ezt is. Az a baj, hogy akkor és ott, amikor kérdez, akkor kéne rögtön full naprakésznek lenni, mint a szigorlatokon :-)))

chicken 2008.12.11. 09:50:42

Szerintem ha visszagondolunk egy-két karácsonyi dalra, abból megnyugtató válaszként lehet mondani, hogy Jézusnak a három napkeleti király és a pásztorok is hoztak ajándékot. Nem?

uk.youtube.com/watch?v=W-rd2ET59N8

napocska74 2008.12.11. 10:03:09

A sokszínű vallásról szerintem Baraka nagyon jó képet ad, szó szerint KÉPET!!!!

ehbien 2008.12.11. 10:24:01

Lucia: Nagyon hálás lennék ezekért a TIT előadásokért, ha mindezt nem tudnám kb. hatodikos korom óta. Kicsit túlreagáltad azt a mondatom, hogy a napok hosszabbodásának kezdete nem esik egybe a keresztény kultúrkörben Jézus hagyomány szerinti születésnapjának megünneplésével. Vagyis szerintem hiányzik egy csomó e tárgykörbeni érvelésből a logika, csak a kusza hagyomány van, benne egy csomó árukapcsolás, csúsztatás. Ami persze nem baj, csak nem kell azt hinni, h bármit is TÉNYLEG tudunk. Valószínűség van, meg hit, ilyesmik...

norkaa 2008.12.11. 12:59:21

Két nap után idejövök, ámulok, írok sok okosat, majd elszáll az egész. De akkor inkább legyen: Alice! :)

erre jártam 2008.12.11. 15:11:56

Alice, én nem jártam hittanra, katolkius ellenes légkörben nöttem föl, és én is féltem az istenes szarságoktól gyerekként. Bár cihológushoz nem kellett emiatt járnom. Amúgy a többivel egyetértek nagyjából. Már alig várom, hogy nálunk is felmerüljön a téma.

lucia · http://newworldorder.freeblog.hu 2008.12.11. 22:38:30

chipie, hát nekem is csak azért van eszembe, mert én valami betegesen előregondolkozó vagyok, és folyamatosan próbálok felkészülni a gyerekem (akinek egyelőre három szótagból áll a szókincse) lehetséges kérdéseire, az éjszaka közepén előveszem az etimológiai szótárat meg ilyenek. de ez semmi, a múltkor este tizenegykor azon töprengtem, hogy ha a szomszéd kisboltba vinném a gyereket kenguruban (nagyon ritkán járok oda, akkor is kocsival), és bandaháború törne ki lövöldözéssel (ugye itt a XII. kerületben), akkor az lenne-e előnyösebb, ha az út jobb, vagy ha a bal oldalán haladnék (mentségemre szolgáljon, hogy ekkor már nagyon álmos voltam).
:)

Chipie 2008.12.13. 21:39:51

lucia :-))))) hasra ne vetődj, az a lényeg :)
amúgy meg én mindenesetre köszönöm, mert az agyi túlműködésed nagy segítség nekem :-)
süti beállítások módosítása