2008.11.04. 22:12| Szerző: Chipie

Ez cigányul azt jelenti, hogy nézd csak, és elég vicces az albínó gyerekem szájából hallani, de nekem tetszik. Viszont dilemmázok ezzel kapcsolatban, kíváncsi lennék a véleményetekre. A helyzet ugyanis az ugye, hogy az oviban relatíve sok a cigány gyerek, amivel nincs semmi baj, teljesen normálisak, aranyosak, a legnagyobb seggfejek zöme elit, hófehér újgazdag családból jön be reggel az oviba.

Csobánkán is sok a cigány, amivel szintén nincs bajom, személy szerint nekem legalábbis, legtöbbjükkel jóban, köszönőviszonyban vagyok.

Viszont.

A múltkor az utcában bicikliző nagyfiúknak volt valami afférjuk pár helyi romagyerekkel, akik el akarták szedni a biciklijüket, be is csöngettek hozzám, hogy segítsek, mire kimentem, leléptek, de a srácok ottmaradtak puffogni, hogy a rohadt cigányok mindent ellopnak, stb, stb, persze mindezt a tátott szájjal figyelő gyerek füle hallatára, és bár rájuk szóltam ugyan, de az infó már átment, és a gyerek szépen bekönyvelte magába, hogy a cigányok lopnak, biztos az ő biciklijét is a cigányok vitték el. Elmagyaráztam neki, hogy ez nem így van, hogy a cigányok között is van rossz és jó, ugyanúgy, ahogy a nem cigányok között, hogy egyedül azt kell nézni, hogy egy ember mit csinál, az alapján ítélni, stb, stb.

Viszont támadt egy gyanúm, és megkérdeztem, hogy ő ismer-e cigányokat, mire nemmel felelt, pedig az oviban több haverja is cigány, én meg most azon penészedek, hogy elmondjam-e neki, hogy látod, kisfiam, az Amanda is cigány, akivel hintázni szoktatok, és tökre szereted és soha nem bántott téged, mert elsőre persze hogy igen, de aztán elképzeltem, ahogy a szokásos kis petrencerúd modorával odamegy mondjuk Amandához, és megkérdezi, hogy ő tényleg cigány-e és szokott-e lopni, háááát, nem tudom.

Szerintetek?

Egyébként félelmetes, hogy ahogy nő egy gyerek és nyiladozik az értelme, mennyire arra kényszeríti az embert, hogy magába nézzen, és őszinte és hiteles véleményt alkosson az Élet Nagy Dolgairól :-), és szembesüljön a saját hitével, álszentségével vagy kegyes hazugságaival...

 

ja, és ha esetleg arra is tudna nekem valaki válaszolni, hogy miből van a fém, mert ezen nem bírtunk túljutni ma, hiába próbáltam elmaszatolni, hogy hát az egy anyag, van többféle, puha meg kemény, alumiínium meg acél, meg ötvözetek, minduntalan visszakanyarodtunk oda, hogy oké, de MIBŐL VAN? :-)

Címkék: személyes pömpöllér  |   | 32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pompoller.blog.hu/api/trackback/id/tr5750249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

norka 2008.11.04. 23:29:08

Fémügyben nem vagyok kompetens, a másikan egy picit.
Szóval mármint te minek alapján mondod, hogy az Amanda cigány? És ha nem az? Szóval szerintem vagy ne mondj semmit (valamiért most ezt érzem jobbnak), vagy azt mondd el, hogy ez egy nagyon kényes kérdés, mert sokan félreértelmezik, és akkor egy fél órás monológ jöhet.

A rajz zsenciális.

Chipie 2008.11.04. 23:35:42

Hát Amanda cigány, az minden vitán felül áll, de egy szuper helyes kislány, és tökre szereti a fiamat.
Ahhoz még lüke a gyerekem, hogy ilyeneket megértsen mint kényes kérdés meg disztingválás, úgyhogy szerintem befogom (még).

titt 2008.11.05. 01:31:23

elsőre ezt találtam, de biztos vannak ennél érdekesebb cikkek is. szóval ez csak a kiindulópont, hogy mégis miből van a fém :)

diak.hulladekboltermek.hu/hulladek/hulladekfajtak/femhulladek/

lucia · http://nesztelencsiga.hu 2008.11.05. 03:22:15

Hát igazából a fém is ugyanolyan apró részecskékből van, mint bármi más, csak ezek a részecskék olyan "alakúak" (mondjuk kocka és nem gömb), amik nagyon jól illeszkednek egymáshoz, ezért olyan kemény. a puhább, folyékonyabb dolgok meg gömbökből, vagy soklapú testekből vannak, azok jobban el tudnak csúszni egymáson. (Igazából persze nem szeretem, amikor a gyerekeknek másmilyenre egyszerűsítik a dolgokat, mint amilyen, de ez a kocka-gömb magyarázat is van olyan hiteles, mint az iskolai atommodell, egyelőre senkinek fogalma sincs, hogy valójában hogy néz ki egy atom:)).

cigánykérdést nem tudom, szerintem se mondd el.

napocska 74 2008.11.05. 08:32:52

A fém nem más mint a magmát alkotó apró részecskék. Fajsúlyuk szerint lehet nehéz és könnyű. Elsőre sztm elég ennyit megjegyeznie.

csibie 2008.11.05. 08:53:07

Ha nem tudja, hogy Amanda cigány ne is mondd neki! Ép elég előítélet lesz később az emberben, hagyjuk meg őket ilyennek ameddig lehet. Különben is ha normális (ápolt, becsületes) cigányról van szó, nincs is jelentősége, hogy az. Nem?

napocska74 2008.11.05. 09:42:05

Tücsök 2.-os volt a suliban amikor rájött,hogy akik az osztályban vannak cigányok ( 3 db ) és elüt a bőrszínük azok nem négerek. Ne csinálj belőle ügyet. Ovisok és fehérből is van ép elég hülye ebben a korosztályban akikkel meg kell birkóznia.

viv · http://www.mirmurr.freeblog.hu 2008.11.05. 11:17:49

Chipie!

olyan kár, h mindenki hallgatásra bíztat! miért? h aztán az ovis társ Józsika világosítsa fel a Jenőt, és neked esélyed se legyen (csak utólag) tisztába tenni az ügyet? igen, ez egy "kényes kérdés" (miért is?), annál inkább jó lenne minél korábban, minél egyszerűbben beszélni róla! el lehet mondani például, h hány és hány faj/etnikum/kultúra és civilizáció létezik a világon, h a mi fehér fajtánk csak egy icipici pont ezek között, h milyen szép a világ, h ilyen sokszínű, megnézhetitek a térképen, h honnan, milyen rasszú emberek származnak, és beszélgethettek a különböző kultúrákról. az lenne a cél, h gyarapondjon az információval, de ne a társadalmi prekoncepcióval. a lopás kérdés ugyanis nem faji kérdés, az egy teljesen más beszélgetés tárgya kéne, h legyen.
és nagyon elkeserít, h a többség inkább hallgatna. hogyan lesz így valaha is vége ennek az egész fajgyűlöletnek? pedig ma aztán történelmi a pillanat.

viv · http://www.mirmurr.freeblog.hu 2008.11.05. 11:24:22

hihetetlen (csak elolvastam alaposabban a kommenteket és nem térek magamhoz. ez alapján, vegyük úgy, h nem szóltam. nekünk valószínűleg innentől számítva is kevés lenne még ötven év, h fajra és nemra való tekintet nélkül válasszunk például vezetőt. én kérek elnézést.)

kadarm 2008.11.05. 11:38:29

nálunk anyósom zsidózott és a gyerek átvette tőle, aztán meséltem neki a holokausztot meg hogy a legjobb barátnőm zsidó és akkor megdöbbent. de nem 5 éves volt, hanem 10. de miért is ne lehetne azt mondani valakire, hogy cigány? én meg szabolcsi vagyok származásilag, az exférjem felvidéki és vannak zsidó barátaim, ezek mind természetes dolgok szerintem. ahogy az is, hogy ha valaki kövér, akkor kövér, nem fogom körülírni. és ha mozgássérült, akkor meg az, nyugodtan beszélünk róla a buszon a füle hallatára is. a szándékon és a szóhasználaton van a hangsúly. már úgy értem, a valódi szándékon.

nanyu 2008.11.05. 12:50:58

én vivvel értek egyet. sokkal jobb ha te mondod el neki és nem józsikától hallja az oviban egy olyan kontetusban, amit el szeretnél kerülni. te vagy (most még) az elsődleges minta és ha jó az amit otthonról hoz, akkor rajta keresztül hátha másoknak a véleménye is megváltozik. és vhol én is azt gondolom, hogy döbbenet hogy milyen messze vagyunk attól, hogy esetleg egy roma származású miniszterünk legyen

norka 2008.11.05. 13:09:33

Nnnna, most nekem jó lelkiismeretfurdalásom lett, hogy nem az egyértelműen megmondók pártják állok, mert amúgy én megmondóember vagyok, de valahogy még mindig azt gondolom, hogy Zsenci kicsi hozzá. Mert nekik ennyi idősen még szerintem nagyon egyszerűek a kategóriáik, amikben gondolkodnak, s neki még olyan közeli az a bicilis ügy. Amikor az én kisfiam (Zs-nél 1-gyel fiatalabb) kérdezett ilyen négerest, mondtam neki, hogy nem úgy van, hogy vannak fehérek meg feketék, hanem mindenféle átmenet van, és hogy nézze meg, az ő bőre mennyire más, mint az enyém, és hogy aki melegebb országban lakik, vagy a szülei ott laktak, annak egy picit sötétebb, ahogy mi is lebarnulunk, ha sokat vagyunk napon. Ez az ő szintje. De nem kezdtem el neki mesélni a tuszikról, az igbokról vagy akár Kashmirról. Szerintem.

caitlin 2008.11.05. 13:13:29

en megbeszelnem vele, h nagyon sokfele nep letezik es a jo/rossz nem a borszin/haj/szem/akarmiszinnel kezdodik, hanem belul. Es, h a nagyfiuk valszeg azert ciganyoztak, mert nem tudtak a fiuk nevet es valahogy megis hivni kellett oket. tehat kivalasztottak a legjellemzobb tulajdonsagukat es az alapjan soroltak be oket. ha szokek akartak volna a cangat akkor most a szokeket utalnak hevesen!?
.
nalunk oviban van mustafa, meg kaisz, meg alex (o meg roman), szoval multikulti p afgan, arab, roman, magyar. feher, rozsaszin, barna es megbarnabb. mirko is kerdezte mar, h o miert mas, miert mas a szaga (vicces, h milyen orra van, pont ezt szurta ki. pedig nem koszos-budos, csak alapbol mas az arabok szaga egy icipicit... ).
.
az a baj, h amikor te vegiggondolod a kerdest, benned mar dolgozik a sok "tanult" dolog. meg ha megprobalsz "jol", "helyesen" valaszolni te mar a hozadekokat rateszed. probald beleelni magad a fiad helyebe. neki ez most egy elvont kerdes, ami a biciklihez kapcsolodik. o meg nem tarsadalmi osszefuggeseket nez, csak esetleg pl. felmerult benne, h megtalalhatna ily modon most a biciklit?

napocska 74 2008.11.05. 13:16:41

viv nem értem miért is kérsz elnézést. Lehet,h én értelmezek rosszul valamit akkor bocs, de itt senki nem csinál/csinált faji kérdést a bőr színből. Megítélni az embert a cselekedetei útján szoktuk ( kicsit közhelyes ).
Amerikának sem ment olyan könnyen azért valljuk be. Akkor nekünk azaz 50 év lemaradás .......

Chipie 2008.11.05. 13:45:56

köszi a véleményeket!
az az igazság, hogy alapból veled értek egyet, viv, és ez volt az első reakcióm nekem is, csak aztán húztam be a kéziféket, mert abban viszont Norkának van igaza, hogy még tökre fekete-fehéren látja a gyerek a dolgokat. Mert így elméletileg már én is elmagyaráztam neki, hogy mennyiféle ember él a világon, meg van larousse atlasz, amit nézegetni szoktunk, és álmélkodva nézta az olimpiai megnyitót, és legjobban a fekák tetszettek neki a gyönyörű ruháik miatt, meg hogy olyan szépek. De ez elvont ugye, beszélgetünk mi a tatuin bolygótól kezdve az északi sarkig mindenről, és nagyon okos kis klambó - de ha bejön a napi gyakorlat, akkor egy kicsit már nehezebb a helyzet - azért is írtam.
És viv - nektek igenis könnyebb e tekintetben, mert minél messzebb vagy kis hazánktól, annál toleránsabbak az emberek faji tekintetben legalábbis (éljen Barack :-), de itthon, ez sajnos igenis gond. Képzeld el, az egyik óvónéni mesélte, hogy ők pontosan látják, hogy melyik gyerek kapta meg a "képzést" otthon, hogy ezzel meg ezzel ne játsszál, amikor mondják nekik hogy sorakozó, megyünk ide vagy oda, mindenki keressen magának egy kisebb gyereket párnak, bizony vannak akik nem hajlandóak megfogni a másik kezét se, mert cigány. Álszentség lenne úgy tenni, mint ha ez a probléma nem létezne ma Magyarországon.
Ráadásul csúfolódási láz van az oviban, és lehet hogy gáz vagyok, de szeretném még kicsit megőrizni a gyerek ártatlanságát, mert ő még tényleg előítéletmentes a gyakorlatban - az elméletet illetően a nagyfiúk már beleplántálták az alapokat, amit aztán magyarázhatok orrvérzésig, más helyről is hallotta már és fogja is hallani. De egyelőre ő szereti Amandát pl, a cigányokat viszont kevésbé, és nem tudom hogy fogja összeegyeztetni ezt a két infót...

mindegy, most elült a dolog, ha legközelebb előhozakodik vele, majd elmondom neki, aztán meglátjuk, talán ismerünk elég cigányt ahhoz, hogy meggyőzzem, nem ördögök....

norka 2008.11.05. 14:28:33

Mondd meg neki, hogy én is cigány vagyok. Na?

csibie 2008.11.05. 15:07:40

Én is arra gondoltam, hogy még kicsik nem értik meg ha belekezdenél egy "nem számít a bőrszín" dologba.

Nálunk van a csoportban egy kisfiú akinek kreolabb a bőre de nem cigány. És így is hallottam a fiam ovistársától, hogy őt nem szeretik mert barna a bőre. Ez milyen gáz. :( Van nálunk félig indián is, meg fekete arról meséltem a gyereknek de velük nincs olyan előítélet, mint a cigányokkal.

norka 2008.11.05. 17:38:28

Az mondjuk igaz, hogy a kicsit különbözőt általában nehezebben fogadjuk el (mi, emberek), mint a nagyon különbözőt, mert az olyan egzotikus. Még azt is olvastam, hogy max. hány %-ig....

eszter 2008.11.05. 17:51:05

Annyira örülök,hogy erről a cigány problémáról beszéltek, mert én mint óvónő nézek szembe ezzel a problémával nap mint nap.
Én Vácon elvégeztem a cigány nemzetiségi óvodapedagógus képzést, pontosan azért, mert a cigány gyerekek többsége borzasztóan éli meg a cigányságát. Sok történetem van, írok egy példát:
pár éve, Finnországból országunkba érkezett a Mikulás. Természetesen mindenki nagy lázban volt az oviban, és szóba került, hogy a Mikulás azért jött Mo.-ra, mert nagyon szereti a magyar gyerekeket és hozott nekik ajándékot. És ekkor egy riadt hang megkérdezte tőlem: De Eszter néni akkor nem kapok ajándékot, mert én cigány vagyok?
Ez engem akkor nagyon megrendített, akinek elmesélem, az mindenki jót mosolyog rajta, hogy milyen aranyos...
Alapvetően az határozza meg egy cigány gyerek reakcióját egy csoportban, hogy otthonról megerősítik az identitását vagy elhárítják.
Mert igaza van Norkának abban, hogy mi van, ha Amanda nem örülne neki, hogy ha "Te cigány vagy?" kérdéssel állna elé Barnabás.
Viszont én is azon dolgozom, hogy ne legyen ez a téma tabu téma a csoportban.
Nálunk lehet azt mondani, hogy dik má', és szoktam cigány meséket verseket olvasni a gyerekeknek, sőt imádják a cigány zenéta nem cigány gyerekek is.
Például ma is a körjátékhoz cigány mondókával számoltam ki a fogót.
Én hiszek abban, hogy ebben dologban nagy szerepe van a pedagógusnak.

aa 2008.11.05. 18:51:37

érdekes dolog ez, a legjobb barátnőm cigány, a volt lakótársam zsidó, mégis a barátnőmék - akik muzsikus cigányok, a nagyapja igazi, jóvágású, egyenes derekú gavallér volt, az apját imádom, jó náluk lenni - lenézik az oláh cigányokat. a lakótársamtól számtalanszor hallottam már, hogy "... zsidó". rasszizmus az ő berkeiken belül is ugyanúgy létezik.
nálunk otthon sosem esett szó semmi ilyesmiről, egyszerűen az ovis csoportomban volt egy cigány tesvérpár, igen komiszok voltak, csúfoltak, összetörték a játékaimat, még az egyik fogamat is kiverték, meg állandóan a többi cigánnyal fenyegettek (mindenkit). ez neveltetés, nem pedig faj kérdése, azóta megtanultam, de 4-5 évesen nagyon elkezdtem félni emiatt a cigányoktól, mert akkor még ezek túlságosan elvont fogalmak voltak számomra. talán jobb lenne, ha elmondanád a fiadnak, mert akkor már igen fiatalon pozitív kép kapcsolódna neki a cigányokhoz, és amit írsz róla, milyen értelmes, biztos el lehet neki magyarázni azt is, hogy de ne romboljon oda Amandához, met ez udvariatlanság, olyan, mintha például a többiek előtt azzal csúfolná, kibe szerelmes. :))

kadarm 2008.11.05. 19:02:52

szerintem meg nem udvariatlanság megkérdezni, hogy te cigány vagy? tudom, hogy miért mondjátok ezt, de ez egy társadalmi álszentség, nem hiszek benne, hogy az elhallgatás lenne a megoldás. viszont a helyzetet tekintve az óvónéninek tényleg kötelessége lenne beszélni erről, a cigány hagyományokról és integrálni a gyerekeket. nem pedig csak nézni és tűrni, hogy kisgyerekek rasszistává váljanak a hülye szüleik miatt.

erre jártam 2008.11.05. 20:53:05

Lucia, hát ez rohadt jó magyarázat az anyagok keménységére és nem keménységére, a fizikatanárom anno nem birta ezt igy megvilágositani, csak el ne felejtsem, mire nálunk aktuális lesz.

norka 2008.11.05. 20:55:15

Ha szabad, hölgyek, egy személyes heppem: nagyon nem szeretem, amikor "faj"-ról, illetve "fajgyűlölet"-ről esik szó, lévén mindannyian a homo sapiens fajhoz tartozunk. Légy szíves, legyen a ti heppetek is, mondjátok fajtát vagy rasszt. Köszi!
A "te cigány vagy" kérdés viszont nagyon rosszul érinti a kérdezettet, kadarm. Ha normálisan működő társadalom volnánk, nem volna kérdés. De hidd el, olyan mélyen ülő, generációkon áthúzódó sebek vannak ezekben a gyerekekben, hogy nem jó ajtóstól berontani hozzájuk. Nálunk most ez történik iskola ügyben, ahová szinte csak cigányok járnak, s ha valaki kritizálni meri az iskolát, egyből cigány kérdésként értelmezik maguk a cigányok is, sajnos. Ami meg még sajnosabb, teljesen jogos a reflexük.

Chipie 2008.11.05. 21:01:36

igen, ez a bajom nekem is, hogy nem tudom összeegyeztetni az elveket a gyakorlattal. Mert elvileg persze, miért lenne baj, hogy odamegy és azt mondja neki hogy te cigány vagy, de gyakorlatban én attól tartok, hogy nem jönne ki jól ad egy, ad kettő az én gyerekem aztán nem a tapintatosságáról híres, nem tudom, emlékszel-e hogy kezelte rebeka "szerelmét" is, amikor a csaj a fülébe súgta hogy szerelmes belé, ő meg tíz méterről ordította ezt oda nekünk.

Eszter, amit írtál, nem tudom, ki képes ezt aranyosnak találni, szerintem szívszorító. Pont a napokban láttam egy műsort vmelyik királyi tévén, hogy egy vidéki oviban, ahol szintén sok a cigány gyerek, cigány óvónőket és dajkákat vettek fel, és az oktatás egy része cigányul folyik, pont ahogy Te is írtad, és ott mondta az egyik felvett óvónő, hogy egészen döbbenetes volt látni, hogy a zárkózott, begubózott, agresszív gyerekek, akik ugye már otthonról hozzák tényleg a frusztrációt meg a ksiebbségi komplexust, úgy kinyíltak, mint a tubarózsa, amikor hirtelen valaki az ő nyelvükön beszélt velük, és a többi ovis is megtanulta. Engem tökre nem zavar hogy a fiam dikmázik, az se zavar, ha azt mondja, oké, az se magyar, ez se, hajrá.

viv · http://www.mirmurr.freeblog.hu 2008.11.05. 21:07:10

szerintem nem mi döntjük el, h miről "kell beszélni" a gyerekekkel, hanem az élet maga (hű, de közhelyes), ha meghal vki, érdemes beszélni róla, ha kistestvér születik, arról, ha felmerült már ez a téma, és felmerült, akkor pedig arról, h mi a cigányság és ettől teljesen külön, h mi történt, mikor a nagyfiúk becsöngettek segítséget kérni, és aztán: hol jön a kettő össze és mi a szülő véleménye erről az egészről. természetesen nem timbuktuval és a csukcsokkal kell kezdeni, hanem a saját 4,5 évesünk szintjén, de ott el _kell.
és lehet, h nekem most könnyebb, mert messze vagyok csobánkától, ám a másik oldalon én naponta élem meg, h külföldi vagyok és naponta élem meg, h a gyerekem is az, aki ráadásul alig beszél angolul és totál ki van szolgáltatva az iskolában a tanító néniknek és a gyerekeknek. sok, különböző nemzetiség jár az iskolába, így nekik ez természetes, de csak ő az, aki nem beszéli a nyelvet, így vele kapcsolatban realizálják, h nem angol. örülök, h a szülők normálisan állnak ehhez a kérdéshez, nem akarnak a gyerek tíz éves koráig várni a témával, stb. mert a lányom sorsa elsősorban rajta múlik. ahogy Amanda sorsa is főleg rajtatok. úgyhogy nem féltem:))

paramami 2008.11.05. 21:28:21

én sem hallgatnék, beszélnék neki róla,az ő szintjén, de én nagyon pesszimista vagyok ebben a kérdésben. nagyon fontos az otthoni minta és anya meg apa véleménye, de egy pillanat alatt lerombolja pár gyerek vagy felnőtt.
talán / de még abban sem vagyok biztos/ az unokáim már nem így fognak gondolkodni, ahogy a mai emberek 80%-a. / és most itt csak a cigány kérdésre gondolok/
illetve nem is talán, hanem remélem. nagyon remélem.
én nagyobb gyerekek szövegét és otthonról hozott véleményét hallom, és nagyon döbbenetes.
de sajnos nem is kell messzire mennem ha csúnya, meggondolatlan, raszista és előítéletes közhelyeket akarok hallgatni.
nem is olyan rég a tágabb családból mondott valaki a gyereknek egy olyat, hogy azt hittem ott menten agyonütöm.

napocska74 2008.11.06. 11:04:09

Én most voltam fent a helyi iskolában egy pályázat kapcsán.Kiderül amikor az ott lévő gyerekekkel beszélgettem ( 99% roma ),hogy nem értik mi a baja a " fehér embernek " velük. Mire én ( mivel arról beszélgettek melyik házból lopták a szőlőt )csak ennyit tudtam mondani : Nem az a baj,hogy más a színed hanem az,hogy miként / másként cselekszel mint az erkölcsi elvárás.És nem értették.Itt értek egyet Eszterrel;de az ilyen pedagógus még mindig ritka.
Konkrétan amiről beszélek egy rajzpályázat és az ovisok messze menőleg leiskolázták a sulisokat.Nem azért mert az ovis olyan szupernek született, hanem azért mert megkapták a pedagógusi segítséget.

ehbien 2008.11.06. 19:19:14

Ez mind nagyon szép és jó, tényleg a Jóisten szól belőletek lányok/fiúk. Öröm olvasni a hozzászólásotokat, bárcsak tényleg így gondolkodna mindenki, de van itt két dolog, ami nem hagy nyugodni, még akkor sem, ha ezzel szépen magamra ragasztom a rasszista bélyegét.
1. Amit Chipie ír: "mennyire arra kényszeríti az embert, hogy magába nézzen, és őszinte és hiteles véleményt alkosson az Élet Nagy Dolgairól :-), és szembesüljön a saját hitével, álszentségével vagy kegyes hazugságaival...". Én nem látom ugyanis hozzátok hasonlóan kegyesen a témát, igenis kellett a saját előítéleteimmel szembesülni a kölyköm kapcsán a témában. Nemcsak azért, mert az én gyönyörű versenybiciklimet is cigányok lopták el (majd feldarabolva egy kútból került elő-- a totálisan értelmetlen károkozás, ime.) Hanem azért is, mert mi rendszeresen Borsodban nyaralunk, a férjem ott is dolgozik, napi tapasztalat a nyomor, és a rá adott válaszuk: pl. csemetefák kivágása derékban (ez a legkönnyebb favágás és hegyoldalnyi méretekben megy. Ld.: Cikkek a Narancsban.). Kertjükben még fű sincs, nemhogy valami termelnivaló, de gipszoroszlán a kerítésen igen.
2. Napocska legutóbbi hozzászólása. NEM ÉRTIK. Egyszerűen nem értik, hogy (pl.) a magyartól lopni bűn. Olvassátok el a Daltestvérek c. könyvet. Szépen leírja (az egyébként amerikai) antropológus, aki hosszan együtt élt egy cigány kolóniával a helyi értékrendet (is). Bizony abban benne van, hogy ők minket éreznek büdösnek, mert a jó kis testszagot mindenféle hülyeséggel elnyomjuk, hogy a munkával szerzett pénz nem érték, csak az, amit csellel, ügyességgel vesznek el a magyartól. Ez egy szimbiotikus, keményebben szólva élősködő kultúra.
És ezek után: feloldhatatlannak tűnik nekem a probléma. Először is tudom, hogy most hangosan hörögtök, de ha ez kicsit alább hagy, akkor gondoljunk már bele pl. öreg nénik "elveszett" tyúkocskáinak esetébe, az egész nap unatkozó, vagy nem tudom mit csináló emberek csoportjaiba, amikor mi dolgozni megyünk.
Nem gondolom, hogy mindegyikük lop, és gonosztevő, de igenis látnunk kell, hogy nagyon sokfélék, van aki többé, van aki kevésbé fogadja el a mi kultúránkat. Nem ők másmilyenek, a kultúrájuk más, de az több ponton markánsan eltér a miénktől.
Tudom, hogy Zsencivel ezt még nem lehet megértetni, de az Amanda-kör és a nagyfiús szöveg kettőssége már benne van. És nem törölheti el az egyik a másikat. Ez van. Nekünk pedig ezt nem szabad elkenni.

tundesz 2008.11.08. 17:54:52

Szia
Lappa oldaláról szoktalak olvasni :-)

fém kérdéshez
nem elég vajon egy ekkora gyereknek, ha annyit mondasz, hogy különböző kövekből van? megolvasztják, keverik, újraöntik, kihül és az lesz a fém
ezek az atomos dolgok talán bonyolultak , már bocs a tudományos hozzászólóktól:-)) szóval, mintha egy sütit készítenénk
cigányügy
szerintem először magaddal kell nagyon komolyan tisztázni, hogy Te hogyan állsz hozzájuk, és akkor lehetsz hiteles
egyébként meg végülis van fekete, meg fehér, meg taka macska/ kutya is - én vmi ilyesmivel hasonlítanám - látott már biztos kínait is a gyerek, esetleg négert, valahogy így
és ennél talán nem kell élyebbre menni, csak, ha kérdez

Mellike 2008.12.05. 16:48:10

Nagyon szép az elgondolás, hogy magyarázzuk el a gyereknek az etnikumok, fajok létét, és abban maradni, hogy mindegyikben vannak rossz és jó emberek. Csakhogy, készítsd fel arra is, hogy esetleg a tapasztalatai mások lehetnek. Ahol én felnőttem, sok volt a cigány, nem volt velük semmi bajom, első osztályban cigány lány volt a legjobb barátnőm. Akkor változott meg róluk egy kissé a véleményem, amikor úgy 8 évesen kiraboltak fényes nappal az utcán, majd betörtek hozzánk...
Én is elmondtam a fiamnak, hogy vannak jók meg rosszak, de a cigányokkal kapcsolatban eddig van egy jó tapasztalata, (egyik ovistársa) és van rengeteg rossz (magyarokat gyalázó cigánygyerek, káromkodó, köpködő).
És ezek nem előítéletek, hanem tapasztalatok, már most.
süti beállítások módosítása